"Konstfred" talar igen (men inte lika mycket som Lars Vilks alias "Konstvilks"). Efter nästan ett helt års upphåll är det mycket som har hänt – åtminstone i Sverige – på området arbetarkonst, arbetarlitteratur och forskning om detta. Det är i själva verket så mycket att jag har svårt att bestämma var jag skall börja. Tills vidare lägger jag ut några utkast som hittills varit opublicerade.
Det första är från september 2014 när jag och Fredrik Svensk inledde diskussionsserien "Arbetarkonst" i ett samarbete mellan ABF Göteborg och konsttidskriften Paletten. Tidigare rapport här på bloggen: Ny jakt på arbetarkonsten 37. Temat för kvällen: "Arbetarkonst - ett skandalöst begrepp?" Förberedelserna var omfattande och jag skrev bland annat ett utkast till en inledning. Men oftast fungerar det inte att läsa från manus inför publik. Utkastet kan vara värt att spara eftersom det sammanfattar några huvudtankar i mitt arbete med arbetarkonsten:
Arbetarkonsten är ett
osynligt fenomen och begreppet arbetarkonst är ett osynligt begrepp i dagens
svenska offentlighet. Att påstå detta är nog inte så kontroversiellt. Frågan
som vi bör försöka besvara är hur det kommer sig, och varför ett begrepp som arbetarlitteratur
används på ett mycket mer självklart sätt. Som historiker är jag övertygad om
att det behövs omfattande och noggranna studier av kontakterna mellan
bildkonstnärer och arbetarrörelsen för att besvara en sådan fråga. Det kan
rentav hända att vi måste söka oss ända tillbaka till den tid då man här
västerlandet började använda begreppet konst så som vi använder det idag. Min
presentation här idag motsvarar inte empiriska krav som jag helst skulle vilja
ställa på mig själv utan ska mer ses som ett spekulativt utkast och en
utgångspunkt för diskussion.
Till grund för presentationen ligger ett antagande
som nog formuleras ganska tydligt i programtexten till den här temakvällen.
Nämligen att det finns något skandalöst i själva begreppet arbetarkonst. Skandalöst
– inte för arbetarrörelsen eller för kulturintresserade arbetare, utan för de
intellektuella som till varje pris vill hålla konsten ren från dagspolitik och
kollektiva rörelser. Detta är en beröringsskräck och den tar sig många uttryck.
Jag tror att det finns många som har den men som aldrig själva skulle medge att
de har den. Jag är förstås medvetet polemisk när jag använder ordet
beröringsskräck men det hela skulle också kunna beskrivas mer välvilligt. Till
exempel som kärlek till konsten och en kritik av sammanhang där konsten
reduceras till ett redskap för olika ideologiska och ekonomiska intressen. Men
under alla förhållanden tror jag att det är just idén om konstens fundamentala
autonomi som kan göra begreppet arbetarkonst till ett skandalöst begrepp. Vissa
skulle säga att konsten idag är mer pluralistisk och mer politisk än någonsin.
Dels eftersom det är många olikartade verksamheter som räknas som konst. Dels
eftersom så många konstnärer – särskilt yngre konstnärer – idag arbetar med en
politisk tematik.
Samtidigt verkar kontakten mellan konstnärer och existerande
politiska rörelser påfallande svag. Det här är något som det har skrivits
internationella debattböcker om, till exempel 9.5 Theses on Art and Class av Ben Davis som kom år 2010. Men man
kan också fråga sig varför våra politiska partier i Sverige inte anlitar
konstnärer som alternativ till reklambyråernas tunna soppa i den pågående
valrörelsen. Beror det på politikerna? Beror det på konstnärerna? Eller ligger
problemet i själva begreppet konst så
som det utvecklats och definierats fram till idag? Kanske är det så att även de
konstnärer som skulle vilja åstadkomma en arbetarkonst och ingå i en
arbetarrörelse begränsas av att begreppet konst från början präglats av en i
grunden liberal idé om människan. I så fall finns det ett samband mellan
liberalismens frihetsideal och det konstnärliga frihetsidealet. Ett samband
mellan å ena sidan liberalismens motstånd mot inskränkningar av individens
frihet och andra sidan den konstnärliga tron på konsten som något fundamentalt
personligt och inte kollektivt.
Här har jag några favoritcitat som jag skulle
vilja lyfta fram. Inte för att polemisera mot skribenterna utan för ge exempel
på formuleringar som är så vanliga och allmänna att det nog är likgiltigt vem
som skrivit eller sagt dem. Därför låter jag skribenterna vara anonyma. År 2008
skriver en svensk konstkritiker så här apropå konstens uppgift:
Fundamentet i mitt sätt att se på
konsten är att den är i ingens tjänst, eller åtminstone bör målsättningen vara
den. Av det följer att även betraktaren väljer och styr sitt deltagande i
förhållande till konsten. I det sistnämnda fallet handlar det även om att
rumsligt men framförallt rent tidsmässigt kunna påverka relationen och
tolkningen när man väljer att se något som konst. [...] Jämför med en
teaterpjäs, en roman eller en teaterutställning. I alla tre fallen kan
betydelserna vecklas ut, och tolkningen bygga på att den tar en viss tid i
anspråk. Men i fallet med konstverket i form av en målning, ett foto, en miljö,
ett objekt eller en skulptur är utgången inte beroende av ett mer bestämt
tidsmässigt uppehållande. Föreställningens längd bestämmer man själv. Fördelen
med detta sätt att själv kunna välja att mer eller mindre godtyckligt lämna
relationen är att man som betraktare i bästa fall inte heller behöver ställa
sig i någons tjänst. Vare sig konstnärens, institutionens, verkets eller någon
annans.
Observera hur
skribenten här framhåller dels att konsten är en relation mellan verket och
betraktaren – en relation som betraktaren själv kan styra. Dels att det finns
en fundamental skillnad mellan visuell konst och andra typer av konst, t.ex.
romaner och teater. Argumentet återkommer ständigt i modernismens strävanden
att renodla det som är unikt och specifikt för just visuell konst. Här beskrivs
visuell konst som något som måste stå i motsättning till resonerande eller
berättande text och teater. Medan texten och teatern framskrider i tiden längs
en viss linje sker den visuella konsten alltid i nuet i ett direkt möte mellan
betraktare och verk. Och detta möte är betraktaren fri att avbryta när som
helst. Verket ställer inga krav på betraktaren och låser inte fast betraktaren
vid någon viss position i tid eller rum. På så sätt kan verket heller inte
adressera betraktaren som medlem av någon viss klass eller företrädare för
något visst intresse. Verket är befriat från samhällsansvar och klassintresse.
Det talar inte till en viss människa på en viss plats utan den ”eviga”
människan.
Om vi nu för en stund skall leka med tanken att modernismens idé om
konsten är "sanningen" om konsten, så får vi ett mycket självklart och enkelt
svar både på frågan varför arbetarkonsten är en skandal och på frågan varför
begreppet arbetarlitteratur är lättare att hantera än begreppet arbetarkonst.
Konsten är ju nämligen renare än litteraturen. Litteraturen kan tillåtas att
operera med realistiska historier och politiska budskap, men konsten måste
hållas fri från allt sådant. Att kalla något för ”arbetarkonst” måste då vara
en skandal eftersom begreppet uttrycker att det finns en konst som handlar om
ett kollektiv och berättar dess historia. Närvaron av kollektiv och historia
blir skandalöst i de sammanhang där tron på den personliga upplevelsen och nuet
dominerar. Hur skandalöst det mer exakt kan bli är lätt att demonstrera med
vilket som helt exempel på den socialistiska realism som uppmuntrades i
Sovjetunionen och andra socialistiska länder före 1989. I att annat sammanhang
har jag påpekat att det finns mycket få nordiska exempel på denna socialistiska
realism, men ett av dem vill jag visa här.
Victor Brockdorff
målade bilden på uppdrag av ungdomsförbundet i Danmarks Kommunistiska Parti som
en del av en utsmyckning av partiskolan i Tokkekøb Hegn år1954. Vad vi ser är mittpartiet av verket, som är
en triptyk. Detta är bild som uttryckligen ställer krav på betraktaren och som
lämnar mycket litet tolkningsfrihet. Den är uttryckligen en hyllning till en
politisk rörelse under stalinismens storhetstid och lämnar egentligen bara två
alternativ när det gäller reaktioner. Att antingen anamma budskapet eller
förkasta det. Den här typen av bilder utgör ett allt större problem för
konsthistoriker, eftersom det segrande demokratiska västerlandets konstsyn i
stort sammanfaller med modernismens. Bilder som denna har alltså ingen plats i
den dominerande samtida versionen av 1900-talets konsthistoria utom som
avvikelser eller skräckexempel.
Med just den här bilden uppstår det också problem
om vi vill beteckna den som arbetarkonst eller arbetarbild. För den avbildar
faktiskt inget arbete och inte heller nödvändigtvis några arbetare. Den
representerar en politisk rörelse med anspråk på att företräda radikala
arbetare, men personerna på bilden skulle mycket väl kunna vara utklädda
studenter. Det maskeradmässiga och teatraliska har tidigt framhållits i kritik
av den socialistiska realismen och har kommit att dominera den schablonmässiga
uppfattningen om arbetarkonst i allmänhet.